Opouští zákazníci váš web příliš brzy? Máte málo poptávek či objednávek? Vyzkoušejte zcela jednoduchý, ale účinný test a naučte se udržet zákazníka na svém webu.
Prodáváte na webu produkt nebo službu? Pak je zásadní, aby se na přistávací stránce zákazník téměř okamžitě dozvěděl, co mu prodáváte a co mu váš produkt nebo služba přinese. Pokud to neuděláte, web velmi brzy opustí.
První jedna až dvě sekce webu jsou zásadní a rozhodují o tom, jestli vám dá zákazník šanci nebo odejde.
Design a optimalizace konverzního poměru je sice mezioborová disciplína, ale nemusíte být úplný profík, abyste se naučili zlepšit homepage nebo landing page vašeho webu. Za chvíli vám ukážu, jak si si ho otestovat a co byste si měli pohlídat, aby vám z něj zákazníci neodcházeli.
Jak by měl vypadat obsah (nejen první sekce) webu?
- Rozložení prvků by mělo být intuitivní a jasné.
- Je důležité, aby byl obsah dobře strukturovaný a přehledný.
- Web by NEměl obsahovat zbytečné prvky, ale pouze ty důležité, které přináší hodnotu.
- Psaný obsah musí být jednoduchý, stručný a výstižný.
- Případný vizuál by měl podpořit celou myšlenku, případně navodit atmosféru a nastínit tón komunikace.
Vždy byste se měli snažit o to, aby zákazník během 5 vteřin našel všechny potřebné informace o tom, co nabízíte a jaké výhody může získat.
5vteřinový test, který nic nestojí
5vteřinový test – tak se nazývá testovací metoda uživatelského výzkumu, kdy od uživatelů sbíráte jejich první dojmy o webu. Cílem je otestovat a změřit, jak rychle návštěvníci webu pochopí, co nabízíte, prodáváte nebo jakou myšlenku se snažíte komunikovat.
Jak 5vteřinový test webu funguje?
- Vezměte účastníky testu, zobrazte jim na 5 vteřin web (reálná obrazovka webu nebo jen obrázek).
- Po uplynutí 5 vteřin jim web skryjte.
- Začněte jim klást dobře mířené otázky nebo je nechte mluvit. Cílem je získat odpovědi na to, co si zapamatovali, co se dozvěděli a jak na ně web působil.
Proč se testuje jen 5 vteřin?
Existují studie, že návštěvníci na webu stráví pouze několik sekund, aby vyhodnotili, jestli na něm zůstanou nebo odejdou. Prvních 5–10 vteřin je kritických.
Ze zkušeností vyplývá, že pokud by test by delší než 5 vteřin, začnou účastníci hodnotit podobně jako designér. Všímali by si zbytečně detailů, na které by se normálně nezaměřili a určité informace by si mohli špatně vyložit. Pět vteřin je proto akorát.
Na jaké otázky se můžete účastníků ptát?
Na otázky se můžete ptát buď přímo a nebo se můžete pokusit účastníky navést, aby vám odpověděli sami od sebe.
Hlavní důležité otázky
- Jak byste popsali stránku, kterou jste viděli? O čem byla? Jaký byl její účel?
- Porozuměli jste produktu nebo službě? Co vám bylo nabízeno?
- Zaznamenali jste výhody produktu nebo služby? Co byste mohli získat, kdybyste si jej zakoupili?
- Zapamatovali jste si název značky nebo společnosti, která produkt či službu nabízela?
Doprovodné otázky
- Co jste na webu viděli a zapamatovali si?
- Co se vám na webu líbilo a co naopak ne?
- Co vás zaujalo? Všimli jste si nějaký tvarů, barev nebo obrázků?
- A co rozložení webu? Pamatujete si, kde a jaký prvek se nacházel?
- Byla stránka podle vás jednoduchá nebo přeplácaná?
- Jak na vás web působil jako celek? Jaký tón komunikace byl použit?
- Působil web spíše profesionálně nebo uvolněně?
- Měli jste z webu spíše příjemný nebo negativní zážitek?
- Co byste na stránce změnili, kdybyste mohli?
- Měli jste potřebu číst dál? Byli jste zvědaví, co je v dalších částech webu?
- Jak byste web našli přes internetový vyhledávač? Co byste zadali za výraz, abyste ho našli?
K čemu 5vteřinový test slouží a k čemu ne?
- ✅ Hlavním důvodem testu je, abyste od účastníků získali první dojmy a reakce, když přijdou na web.
- ❌ Test naopak neslouží k tomu, abyste rozlouskli, která varianta se komu líbí. Pro tento účel raději vyzkoušejte A/B testování.
Co je u 5sekundového testu nutné dodržet?
Důležité je, abyste uživatelům dopředu NEřekli, co se bude dít po 5 vteřinách. Chtějte po nich pouze po prohlédnout si web. Nic víc. Neříkejte jim, že si budou muset něco zapamatovat. Ovlivnilo by to výsledky testu. Potřebujete získat opravdu první dojmy a nezkreslené reakce.
Jak vám může 5vteřinový test pomoct?
Vaši potenciální zákazníci řeší problém. Hledají řešení. Pokud se vám podaří dostat je na váš web a nabídnete jim ho, máte vyhráno… Tedy skoro…
Teď musíte zákazníky přesvědčit, aby se na vašem webu zdrželi. Toho dosáhnete tehdy, pokud jasně pochopí obsah. Jinak odejdou.
5vteřinový test první sekce stránky webu velmi rychle odhalí, zda informacím zákazníci rozumí. Pokud jsou výsledky z testování špatné, zaměřte se na optimalizaci. Existuje mnoho tipů a zdrojů, kde se můžete naučit vypilovat prodejní stránku.
Abyste udrželi zákazníky na webu, dodržte následující rady:
- Ujistěte se, že zákazníci poznají, kde se ve struktuře webu nacházejí. Na homepage? Na prodejní stránce produktu? V kategorii? Nebo v košíku?
- Logo společnosti je téměř samozřejmostí. Neexperimentujte a raději jej umístěte na tradiční místo do levého horního rohu webu.
- Hlavní nadpis – zaujme a prodává. Dejte si záležet, abyste jasně komunikovali myšlenku. Zdá se to být jednoduché. Doporučuji spolupráci s copywriterem. V co nejkratší formě vystihněte, co nabízíte a co můžete zákazníkům přinést. Vypíchněte hlavní a jedinečný prodejní argument (USP).
- Podnadpis/perex – pokud se něco nevešlo do hlavního nadpisu a chcete rozvést myšlenku, udělejte to ve velmi krátkém odstavečku. Po jeho přečtení by měl mít zákazník jasno o tom, co prodáváte a jak mu můžete pomoct.
- Další akce – naznačte uživatelům, co mohou udělat dál. Mohou přejít rovnou do obchodu (tlačítko)? Mohou přejít do kategorie produktů nebo služeb (nabídka)? Nebo mají pokračovat ve skrolování po stránce (např. šipka nebo grafický prvek, který je pobídne)?
- Vizuál – obrázek nebo video, který podpoří myšlenku, zaujme a podpoří tón komunikace.
Jak si udělat vlastní 5vteřinový test?
Pro 5sekundový test nepotřebujete extra speciální publikum. V podstatě to může být kdokoliv. Jen nesmí vědět, jaký test budete provádět. Oslovte zákazníky, kolegy, partnery, kamarády, …
Účastníkům testu můžete osobně ukázat reálnou stránku webu, napočítat do pěti a pak ji skrýt.
Stejně tak jim můžete ukázat jen obrázek návrhu webu. Neukazujte jim celý soubor se všemi návrhy stránek. Ukažte jim pouze výstřižek jedné konkrétní stránky.
Existují také online služby, kde si vytvoříte instanci testu, nahrajete obrázek webu a otázky. Odkaz s testem pak pak rozešlete respondentům na dálku.
Mezi nejznámější a nejrozšířenější online služby pro testování patří asi UsabilityHub, který kromě 5vteřinového testu, obsahuje i další testovací metody.
🔥 Tip: 5vteřinový test se hodí nejen na první sekce přistávací stránky webu, ale i na hodnocení jiných jeho částí, na obrazovky mobilní aplikace, konkrétních grafických prvků, rozložení nebo třeba prezentací, apod.
4 tipy, jak sehnat respondenty pro 5vteřinový test
- Oslovte své blízké v rodině, kamarády a kolegy v práci.
- Rozešlete hromadně test lidem ve vaší firmě.
- Sdílejte příspěvek na sociální sítích a požádejte o pomoc fanoušky.
- Pošlete newsletterový e-mail všem vašim odběratelům.
Testujte, optimalizujte, vydělávejte
Optimalizace první sekce vstupní stránky webu je důležitým krokem k prodeji na vašem webu. Je to jako s přijímacími zkouškami na školu. Teprve až je úspěšně splníte, dostanete šanci ukázat, co ve vás je. Dříve ne. Věnujte první sekci webu čas a postupnými kroky se ji naučte zlepšit.