5 příkladů, jak zvýšit důvěryhodnost a motivovat uživatele udělat akci.
Uživatel napodobuje chování ostatních, a to bez ohledu na jeho vlastní pocity, názory nebo přesvědčení.
Definice
Lidský mozek se nám snaží v určitých situacích pomáhat s rozhodováním. Nikdo nechce dělat špatná rozhodnutí. Je přirozené snížit strach a riziko, že si špatně vybereme. Přestože máme svůj názor a vnitřní pocit, raději jej potlačíme nebo zcela ignorujeme a uděláme jednoduše to, co ostatní.
A přesně o tom je Stádový efekt nebo také Efekt rozjetého vlaku. Je to kognitivní zkreslení, které nás podvědomě motivuje napodobovat chování ostatních. Držíme se trendů. Když určitou myšlenku podporuje větší množství lidí, roste na důvěryhodnosti a oblíbenosti, a to i bez podložení faktů.
Proč k efektu dochází?
- Lidé hledají zkratky. Chtějí se umět rychle rozhodovat. Proto dají na názory ostatních.
- Lidé chtějí někam patřit. Chtějí zapadnout „do davu“ a být přijmuti okolím.
- Lidé rádi podporují věci, které mají rádi i ostatní.
- Lidé se bojí, že jim něco „uteče“, když se k ostatním nepřidají.
- Lidé rádi stojí na „vítězné“ straně.
Při návrhu webu nebo aplikace se toho dá skvěle využít, když potřebujete přesvědčit uživatele udělat požadovanou akci. Mějte však na paměti, že se nevyplatí efektu zneužívat. Přistupujte k použití vždy eticky a nesnažte se uživatele „oklamat“.
Jak využít Stádový efekt při návrhu webu a aplikace?
- Ukažte lidem, že určité akce (např. nákupy) dělají i ostatní a motivujte je přidat se.
- Popožeňte uživatele a pomozte jim udělat rychlejší rozhodnutí.
- Používejte konkrétní čísla. Lidi snadněji přistoupí na akci podloženou daty než názory.
- Zvyšujte důvěryhodnost svého produktu nebo služby (např. hodnocení zákazníků, případové studie nebo loga klientů).
Příklady
1. Webflow - úvodní text se sociálním důkazem
V textech používejte počty vašich zákazníků/uživatelů. Je to ta nejlepší metoda pro zvýšení důvěryhodnosti. A funguje. Máte čísla k dispozici? Nebojte se je použít. Jen si je nevymýšlejte.
2. Airbnb – hodnocení ubytování
Hodnocení zákazníků, kteří navštívili ubytování zvyšuje jeho důvěryhodnost a motivuje si ho rezervovat. Kromě textového hodnocení najdete i počet, kolik lidí ubytování hodnotilo.
3. Facebook – příspěvek
Když na sociální síti jako je Facebook vidíte, kolik lidí olajkovalo příspěvek, více vás to motivuje přidat také lajk. Kdyby byla aktivita u příspěvku nulová, možná si jej ani nevšimnete. To stejné platí u komentářů nebo sdílení příspěvku.
4. Fomo – vyskakovací okna s událostí jiných uživatelů
Jak zvýšit motivaci k nákupu? Ukažte třeba ve formě vyskakovacích oken, kdo další si zrovna nakoupil produkt nebo službu.
5. Pinya HR - případové studie a loga
Ukažte, že ostatní zákazníci produkt nebo službu využívají. Velmi detailní případové studie jsou ideální. Loga firem jsou výborným pomocníkem, protože je snadno vizuálně rozpoznáme.